Daca as fi scris acest articol pentru o publicatie cu veleitati tabloide, as fi spus ca, in prima jumatate a acestui an, un roman din zece a incetat sa mai manance. Cum insa este evident ca asa ceva nu s-a putut intampla, trebuie sa gasim alte explicatii pentru ultimele date statistice privind volumului vanzarilor cu amanuntul.
Potrivit datelor publicate saptamana trecuta de Institutul National de Statistica, scaderile volumului cifrei de afaceri din comertul cu amanuntul (cu exceptia auto-moto) din primele cinci luni ale anului, ca serie bruta, au fost determinate de reducerea vanzarilor de produse alimentare, bauturi si tutun (-9,5%), comertului cu amanuntul al carburantilor pentru autovehicule in magazine specializate (-4,9%) si a vanzarilor de produse nealimentare (-1,7%). Ce poate sa insemne asta?
Spre comparatie, in luna aprilie 2011, volumul cifrei de afaceri din comertul cu amanuntul a crescut, ca serie bruta, cu 0,4% comparativ cu luna precedenta. Cresterea cifrei de afaceri a fost determinata de majorarile consemnate la vanzarile de produse alimentare, bauturi si tutun (+4,8%) si la comertul cu amanuntul al carburantilor pentru autovehicule in magazine specializate (+2,4%), in timp ce vanzarile de produse nealimentare au scazut cu 3,8%. Asadar, avem cinci luni in care volumul cifrei de afaceri la marfurile alimentare scade simtitor, in conditiile in care acestea au contribuit la cresterea indicelui inflatiei. Aceasta inseamna ca, in volum absolut, scaderea a fost chiar mai substantiala, dat fiind faptul ca indicatorul vizeaza cifra de afaceri a detailistilor. In acelasi timp, luna aprilie inregistreaza un reviriment nesemnificativ a volumului vanzarilor din acest domeniu fata de luna precedenta, un aprilie mai scurt cu o zi, dar in care a cazut sarbatoarea Pastilor, cu specificul sau alimentar si cultural. Cresterea mica, de doar 4,8%, in conditiile unei luni cu 1% mai scurta (30 de zile fata de 31), ne-ar putea face sa banuim ca influenta sarbatorii pascale a avut o infuenta de sub 4 procente in volumul total al vanzarilor.
E ceva destul de intrigant in aceasta poveste, cu atat mai mult cu cat, potrivit piramidei nevoilor umane a lui Maslow, hrana (concretizata in alimentele despre care vorbim) este situata chiar la baza nevoilor umane si, ca atare, aceasta este ultimul lucru pe care il taiem de pe lista cheltuielilor atunci cand intampinam greutati financiare. Or, inca in Romania n-au dat faliment nici operatorii de telefonie mobila, nici statiile de alimentare cu carburanti si nici retelele de televiziune prin cablu.
In acest context, pare destul de verosimila ipoteza potrivit careia acei unu din zece romani n-au incetat sa mai manance in ultimele cinci luni, asa cum insinuam la inceput. Cele zece procente lipsa din volumul vanzarilor cu amanunte la produse alimentare, bauturi si tutun s-au evaporat pe undeva si este important, chiar si pentru guvernanti, sa inteleaga unde si cum s-a produs acest fenomen. Macar pentru linistea lor, daca nu si pentru masuri concrete de redresare a situatiei atat de nefiresti.
O prima ipoteza: vorbim despre alimente, bauturi si tigari, ceea ce duce cu gandul la domeniile privilegiate ale evazionistilor fiscali (alimente, alcool) si la contrabanda (in cazul tigarilor, introduse uneori cu insasi complicitatea si sprijinul reprezentantilor statului, dupa cum ne-au aratat massmedia zilele acestea). N-am sa mai detaliez aceasta ipoteza, intrucat fenomenul este cunoscut de catre toata lumea.
O a doua ipoteza, care nu exclude insa pe prima, priveste incercarile de reconfigurare a productiei din domeniul alimentar, pe care multi dintre agentii economici le vor fi luat in considerare, astfel incat sa realizeze o scadere a costurilor de productie pentru marfurile lor. "Costul" generat de o astfel de decizie se traduce, pentru consumator, intr-o marfa mai de slaba calitate, chiar in conditiile in care este vorba despre alimente, dar care sunt mai accesbile unor categorii mai mari de cumparatori.
Sa nu uitam ca ne aflam la capatul unui an de noi costuri generate de o serie de decizii administrative luate de guvern. A crescut TVA cu 5 puncte procentuale, dar si pretul administrat al gazelor naturale livrate industriei, cu zece procente. Efectele se simt si vor continua sa loveasca in competitivitatea industriei noastre alimentare, probabil cel putin pana la sfarsitul acestui an.
Suntem deci intr-un veritabil razboi al preturilor alimentare ale carui victime sunt, pe rand, statul roman – nevoit sa faca fata unei evaziuni fiscale in crestere – si cetateanul, nevoit sa accepte un regim alimentar de mai slaba calitate. Daca nu vrem sa trecem cu vedere acele familii care intampina acum mari probleme in a-si asigura o alimentatie decenta, atunci vom constata ca situatia este inca mult mai grava. Iar autoritatile romanesti nu par sa fi inteles ca industria alimentara autohtona are nevoie, cu atat mai mult astazi, de un nou proiect de viitor. De fapt, are nevoie de un proiect pe care nu l-a avut niciodata pana acum.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie acordarea de ajutoare membrilor de sindicat
Organizatiile sindicale conduc contabilitatea potrivit Reglementarilor contabile aprobate prin O.M.F.P. nr. 3.103/2017, cu modificarile si completarile ulterioare. Principalele surse de venit ale sindicatelor sunt cotizatiile membrilor, venituri neimpozabile pentru sindicat conform art. 15 din Codul fiscal.Vom stabili in acest articol monografia contabila pentru acordarea de ajutoare membrilor de sindicatReglementari legislative importante privind acordarea de ajutoare membrilor de sindicatArt....
vezi AICI monografia << Monografie Reparatie In Garantie
Din punct de vedere contabil, reparatiile efectuate in perioada de garantie ridica probleme legate de recunoasterea corecta a cheltuielilor, a provizioanelor si a relatiei cu clientii sau furnizorii implicati. In practica, pot aparea mai multe scenarii: reparatia este efectuata de firma vanzatoare pe cheltuiala proprie, de un service autorizat cu decontare ulterioara, sau direct de catre client cu rambursarea costurilor de catre furnizor.In acest articol vom prezenta o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie Achizitie Utilaj: Tratament Fiscal Si Studii De Caz
Achizitia unui utilaj reprezinta o investitie importanta pentru orice companie, indiferent de domeniul de activitate. Din punct de vedere contabil, aceasta operatiune trebuie inregistrata corect, respectand reglementarile privind imobilizarile corporale, amortizarea si tratamentul fiscal aferent. In acest articol vom prezenta pas cu pas monografia contabila pentru achizitia unui utilaj, de la momentul cumpararii pana la punerea in functiune, evidentiind conturile utilizate si implicatiile...
vezi AICI monografia << ​Rentrop & Straton a implinit 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite a implinit 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de produse. O...
vezi AICI monografia << Monografie Profit Reinvestit: Studii De Caz Utile
Profitul reinvestit reprezinta acea parte din castigul net al unei firme care nu este distribuita sub forma de dividende, ci este utilizata pentru dezvoltarea activitatii – de exemplu, pentru achizitia de echipamente, utilaje sau alte active necesare. Legislatia fiscala ofera facilitati companiilor care aleg sa isi reinvesteasca profitul, prin scutirea de impozit a acestor sume. Din perspectiva contabila, profitul reinvestit necesita o monografie contabila specifica, astfel incat sa...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reparatii Auto: Cum Inregistrezi Reparatiile Pentru Dauna Autoturismului
Reparatiile auto sunt situatii frecvente care apar in activitatea unei firme si, pentru a fi tratate corect din punct de vedere financiar, au nevoie de o evidenta clara. Din punct de vedere contabil, aceste operatiuni pot ridica uneori semne de intrebare, de exemplu: cum se inregistreaza corect cheltuielile, ce conturi se utilizeaza si care sunt implicatiile fiscale?In acest articol vom prezenta trei studii de caz utile ce contin monografia contabila pentru reparatii auto. Scopul acestor exemple...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Dezvoltare Imobiliara Si Aspecte Fiscale Importante
Dezvoltatorii imobiliari se confrunta cu un set complex de operatiuni economice care necesita o evidenta contabila atenta si conforma cu reglementarile in vigoare. De la achizitia terenurilor si pana la vanzarea imobilelor finalizate, fiecare etapa implica tranzactii cu impact fiscal si contabil semnificativ.In acest articol prezentam o monografie contabila bine structurata pentru un dezvoltator imobiliar. Aceasta contine inregistrarile corecte in contabilitate si explicatii clare pentru fiecare...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cod TVA Anulat
Anularea codului de TVA poate avea un impact semnificativ asupra activitatii unei firme, iar pentru a evita erorile si sanctiunile, este esential ca antreprenorii si contabilii sa cunoasca reglementarile legislative aplicabile. In acest articol vom prezenta tratamentul fiscal si contabil pentru codul de TVA anulat si o monografie contabila clara.Tratament fiscal-contabil pentru cod TVA anulatAnularea codului de TVA poate avea loc, conform art. 316 alin. (11) din Codul fiscal, in urmatoarele...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Factura Booking.com: Studii De Caz Utile
Factura emisa de platforma Booking.com ridica adesea semne de intrebare din perspectiva tratarii contabile si fiscale, mai ales in cazul firmelor care inchiriaza spatii prin intermediul acestui serviciu. In acest articol, analizam pas cu pas cum se inregistreaza factura de la Booking.com in contabilitate, ce monografii contabile se aplica si ce obligatii declarative revin firmei beneficiare.Inchirieri prin platforma Booking.com: aspecte important de stiutOrice persoana fizica sau juridica care...
vezi AICI monografia << Taxa de Mediu 2% Monografie Contabila
Taxa de mediu a fost instituita prin Legea nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, modificata si completata prin actele normative ulterioare. Aceasta taxa se aplica unei game variate de activitati si produse, de la autovehicule si anvelope uzate, la ambalaje si echipamente electrice si electronice, avand ca obiectiv principal descurajarea comportamentelor poluante si generarea de resurse financiare destinate proiectelor de protectie a mediului.Din perspectiva contabilitatii, taxa de mediu...
vezi AICI monografia <<